Här gäller högerregeln – på gott och ont

Trekantig varningsskylt som talar om att korsning där högerregeln gäller kommer.

Text: KRISTINA  Kartor: KARTDATA @2020 GOOGLE Bild: PIXABAY

Vi fick besök på redaktionen av en ganska irriterad man som tyckte att vi skulle skriva om att högerregeln gäller på Lillängsvägen. Något som många inte verkar känna till. Själva har vi även reflekterat över situationen på Nolgård, bland annat utfarten från ICA Kvantum.

Lillängsvägen, från knutpunkten ner till Lillängshamnen, är ingen huvudled. Där råder högerregeln, och man ska alltså släppa fram de som kommer från höger. Och det är inget som kommunen vill ändra på. 

– Anledningen till att vi vill behålla högerregeln är att den dämpar farten, berättar Lars-Åke Tärnbro, trafikingenjör Hammarö kommun.

Högerregeln gäller även vid utfarten från handelsområdet Kvantum mot Bivägen, vilket inte heller är någon huvudled. Här kan man väl anse att det är tur att inte många följer reglerna, det skulle säkert bli stopp i korsningen och i förlängningen cirkulationsplatsen.

– Om vi gör om till väjningsplikt där tror jag det skulle bli svårt att komma ut från Kvantum, och täppa igen där istället. De som ska förbi den infarten skulle gasa på. Nu är de mer tveksamma och hastigheten hålls nere. Men vi håller området under uppsikt, berättar Lars-Åke.

– Jag tycker att den befintliga rondellen ska byggas om och bli dubbelt så stor och flyttas närmare östra Nolgård. Och med separata utfarter till COOP, Dollarstore, handelsområdet som jag är på, Lövnäsleden, västra Nolgård och såklart Hammaröleden skulle lösa alla trafikproblem. Även för alla de som idag fastnar i morgonrusningen. Det är en tratt här nu som ställer till det för alla, även Skoghall centrum, berättar Urban Svensson, handlare ICA Kvantum Hammarö. 

– Att bygga om rondellen är en komplicerad process i och med att Trafikverket är väghållare. Det innebär omfattande planarbete med risk för stora trafikstörningar under byggtiden. Och det är ingen fråga som Trafikverket har visat något intresse av att diskutera. Idag uppfattar vi inte att dät är så stora trafikproblem i korsningen att det skulle vara motiverat, säger Lars-Åke Tärnbro. 

Just nu görs en trafikutredning.

– Vi utreder situationen på Nolgård och vill förbättra möjligheten för oskyddade trafikanter att kunna passera Hammaröleden, berättar Lars-Åke.  

Lillängsvägen där högerregeln gäller. 
Bivägen är ingen huvudled. Här gäller också högerregeln.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.