Noll komma noll vill höja statusen på alkoholfria drinkar

Melker Rååd, Lars Olsson och Joel Lindblom

Text: KRISTINA  Foto: HÅKAN

UF-företaget Noll komma noll vill höja statusen på alkoholfria drinkar på ett miljömässigt och hållbart sätt.

Melker, Joel och Lars går tredje året på det naturvetenskapliga programmet och startade sitt UF-företag Noll komma noll i september 2019. De ville först göra en drinkbok med både alkoholhaltiga och alkoholfria drinkar. Där sa dock UF:s styrelse nej, men helt alkoholfritt var ok. Så de kollade upp marknaden, och utbudet av böcker med alkoholfria drinkar var väldigt litet. 

Det hela började med Lars och hans intresse för matlagning. 

– Men när jag skulle välja vin till maten så blev det svårt, jag var ju så ny på det. Då började jag istället blanda till sådant jag tyckte var gott. Och det var väldigt kul, så därför tänkte jag att vi kunde göra det här i företagsform. Jag tycker fortfarande det är väldigt roligt och planerar att gå en bartenderkurs efter sommaren, berättar Lars vars far driver hotell i Sunne där många av killarnas drinkblandningskvällar ägt rum.

Tillsammans jobbar de fram egna drinkar, en del efter klassiska recept som de försöker efterlikna i alkoholfri variant. Dessa samlade de i sin bok ”Guiden till alkoholfria drinkar” och blandar live på olika evenemang. Killarna har även varit med på olika nätverksträffar, bland annat ett BNI-möte där de fick pitcha sin affärsidé.

– Det var väldigt nervöst, men spännande. Och vi fick jättemycket bra respons, berättar Joel.

– Det är fler och fler som vill ha alkoholfria alternativ, och det är där vi kommer in. Vi vill göra alkoholfria alternativ som är precis lika bra och goda som originalen och ett lika fint hantverk som drinkar med alkohol, berättar Melker. 

Förväntningarna inför att driva företag var låga.

– Vi började i klassrummet i en ganska stökig klass och vi hade ganska låga förväntningar på var det här skulle ta vägen. Vi trodde att vi möjligen skulle sälja första upplagan av boken, femtio stycken, fram till maj när företaget ska avvecklas, berättar Joel.

– De problem som uppstår blir verkliga på ett annat sätt till skillnad från andra kurser vi går. Vi måste tänka utanför boxen, alla problem har inte en så enkel lösning, fortsätter Melker. 

Skulle du vara intresserad av att köpa boken finns den bland annat hos oss på redaktionen.

I dagsläget har de fått trycka upp fler upplagor och har sålt ungefär 130 böcker. Boksläppet genomfördes på O´Learys i Karlstad och många andra event var inplanerade. Sen slog pandemin till.

– I mitten av april skulle vi ha serverat drinkar på en alkoholfri danskväll. Och första april skulle vi ha varit med på ett lunchmöte med UF:s nationella och värmländska styrelse hos landshövdingen, berättar Joel. 

Noll Komma Noll är uttagna till SM i Ung Företagsamhet som kommer genomföras 18-19 maj, men som i år genomförs helt digitalt på grund av smittorisken. Noll komma noll kvalade in i kategorin Årets UF-företag.

– Det blir en kul utmaning, skrattar Melker.   

– Vi har lite olika syn på vad vi ska göra efter att företaget avvecklats. Vi tar ställning till hur vi gör lite senare. Det känns som att vi har hittat rätt på marknaden i alla fall, säger Melker. 

 På frågan om vad som kommer hända sen får vi lite tvekande svar.

Alla tre killarna tycker det känns kul att driva företag och är inte främmande för att driva eget i framtiden, men de planerar att i första hand söka anställning efter skolan.

Vår intervju avslutas med en avsmakningsmeny som börjar med en aperitif på alkoholfri Prosecco. Killarna samarbetar vant hemma i Melkers kök, skakar och berättar om vartannat. Nästa är en riktig sommardrink med härlig färg.

– Det är en riktigt fräsch drink, med massor av nypressad juice av clementin, grapefrukt, apelsin och lime. Den skiljer sig mycket från våra övriga drinkar eftersom vi vill använda produkter som är närproducerade i så stor grad som möjligt, berättar Joel.

Vi avslutar avsmakningen med en sval drink de döpt till Pure Moscow mule med ginger beer som huvudingrediens.

– I drinkar med alkohol så jobbar man mycket med att förstärka smaken av alkoholen, så vi måste jobba extra mycket med smaker och smakprofiler. Och för att få den där ”punchen” så använder vi bland annat ingefära, berättar Melker.

Det gäller att välja rätt glas till varje drink.
Melker Rååd, Lars Olsson och Joel Lindblom.

Drinktillverkning pågår.
Det gäller att följa receptet noga.
De tre drinkar som gjordes iordning under vårt besök.
Drinkar på G.
Det syns inte att denna svalkande drink är alkoholfri.
Gutår! då grabbar!



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.