Nyårslöften

Text: MARIE SKANSLIE  Foto: CHRISTINE

Då var snart 2018 slut och vi blickar tillbaka med både glädje och sorg. 

Då kommer också de årliga nyårslöftena som allt för ofta handlar om att komma i form, sluta röka, sluta snusa eller gå ner i vikt. Visst är det bra med nyårslöften och sätta mål. Men varför kan de inte vara lite mera realistiska? Så att man faktiskt klarar det man har tänkt sig för 2019 och inte kastar in handduken i mars…

Enligt en studie som University of Scranton gjort är det fler än nio av tio som misslyckas med att hålla sina löften, en tredjedel av nyårslöftena har misslyckats redan efter en månad, och efter ett halvår har 54 procent gett upp.

Här kommer några tips från mig hur du kan lyckas ännu bättre med dina nyårslöften.

1. Mindboard
Skriv eller rita så detaljerat som möjligt vad målet är och vad du behöver göra för att nå dit. Vad måste göras annorlunda? Och vad behöver du sluta med för att få tiden, pengarna och energin som krävs? Bryt ned målet i mindre delar. Ju mer konkret, desto större chans att du ska lyckas hålla löftet och nå målet. Du kan även klippa ut bilder och klistra upp. Om du till exempel ska gifta dig i sommar och vill gå ner i vikt, klistra upp en bröllopsklänning. 

2. Meningsfullt/relevant mål

Det är viktigt att fundera över om målet är meningsfullt. Är svaret ja på det så är chansen större att du ska nå dit. Skriv även ned varför det är meningsfullt för dig. Fundera också på om det är enligt dina värderingar. Svarar du ja på det har du hittat ett relevant och motiverande mål.

3. Realistiskt

Det är härligt att drömma och sikta högt. Men är det alldeles för högt och svårt mål är risken stor att du inte lyckas. Bryt i stället ned din dröm i mindre, utförbara delar. Vad du behöver är en detaljerad och tidsbunden plan. Här kan det vara bra att ta del av en personlig tränare i början för att få styr på allt.

4. Hitta dina triggers

Alla har vi så kallade triggers – händelser, tankar och känslor som utlöser ett visst beteende. När du kommer på vilka dina är kan du se ett mönster i hur du handlar. Först då kan du bryta dem och skapa nya vanor. Utvärdera dig själv först innan du ger dig hän till frestelsen oavsett vad den är.

5. Tidsbundet

Tiden att uppfylla mål på bör vara begränsad. Det blir ditt bränsle. Har du delmål på vägen så kommer det att öka din motivation. Ska du till exempel gå ned sex kilo till sommaren så innebär det ett kilo i månaden. Ett realistiskt veckomål brukar vara att tappa ca 0,3-0,5 kg per vecka.

6. Kontinuitet i 66 dagar

Enligt forskaren Phillipa Lally tar det 66 dagar att skapa en ny vana. Det betyder att de tre första månaderna är avgörande för ditt mål. Klarar du av dem så har din nya vana blivit en rutin och du kommer känna att ditt mål är busenkelt!

Sist men inte minst, skynda långsamt! 

God jul och gott nytt år!

Marie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.