Quick fix – bra eller dåligt?

Text: MARIE SKANSLIE  Foto: CHRISTINE

Nu är det snart dags för semester och allt vad det innebär med sena sommarkvällar vid en brygga, grillfester, brännboll och myggbett men så även kommer badsäsongen som ett brev på posten.

I maj varje år får jag alltid förfrågningar om snabb hjälp för att komma i sina badkläder. Men är det verkligen sunt att hålla på så, år efter år? Att gå på nån tokdiet i några veckor för att känna sig bekväm på stranden? Det är inte hållbart i längden. Det är bättre att hålla en bra nivå året om som man kan finslipa på istället. Jag anser att om man vill ha en hållbar livsstil bör man ”lära” sig hålla en sund diet, så att det inte blir jojjobantning som förstör mer än vad det ger nytta på sikt. Man brukar allt för ofta gå upp det man lyckats bli av med, plus några kilon till. Ämnesomsättningen går ner lite varje gång, vilket i sig gör att det blir svårare och svårare att gå ner i vikt.

Här har jag listat några saker du kan ta fasta på året om:

Rör dig mer! Tänk in motion i din vardag – och rör på dig mer!

Börja styrketräna. Den ökade muskelmassan hjälper till att öka din förbränning, även dagen efter du har tränat. Utöver det märker du snabbt att det är fett och inte muskelmassa du blir av med!

Undvik att äta med känslorna. Var uppmärksam på varför du äter. Är du verkligen hungrig eller äter du för att dämpa negativa känslor som till exempel stress, ensamhet eller långtråkighet?

Ät allt… Med måtta. Ät varierat och hälsosamt, undvik att ha för många regler och förbud och tillåt dig själv att äta lite ”förbjudna” saker under helgen eller på valfria dagar.

Använd en mindre tallrik. Då blir dina portioner också automatiskt mindre. Tänk också på att äta långsamt och njut av varje tugga. Då märker du också snabbare när du inte är hungrig längre.

Drick vatten. Minimera intaget av läsk, vin, juice och andra kaloririka drycker. Släck törsten med vatten istället.

Beröm och belöna dig själv. Ett enkelt sätt att hålla motivationen på topp är att sätta upp många mindre delmål och komma ihåg att fira när du uppnår dem! Du kan till exempel belöna dig själv med en snygg träningströja, en massage, eller kanske en god middag med en väninna. Och till sist, du duger som du är och var stolt över dig själv!

Ta hjälp av en pt. En personlig tränare som kan kost kan enkelt hjälpa dig att få rätsida på din kost och träning. Så du vet hur du ska träna mest effektivt samt fylla på med rätt mat. Det går inte att starta en bil utan bensin, så är det även med dig, man kan inte leva på luft och vatten!

Med det sagt så visst finns det effektiva quickfixes som man kan ta till, men dom kommer inte att gynna dig i längden. Snarare tvärtom! Så vill du komma i form inför badsäsongen i år, börja din nya livsstil idag och håll den året om den här gången.

Och kom ihåg, mår du bra ser du bra ut! 

Mindset is everything.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.