Så påverkar pandemin Hammarö

COVID-19

Text:KRISTINA  Foto: PIXABAY

I slutet av förra året startade smittan i Kina och 11 mars deklarerade WHO att covid-19 är en pandemi. Detta har påverkat hela världen, men hur ser det ut på Hammarö? 

Hammarö kommun erbjuder företag anstånd upp till tre månader på fakturor kopplat till kommunens olika verksamheter.

Från måndag 6 april erbjuder kommunen dem i riskgrupp eller karantän hjälp med att handla, och Svenska kyrkan hämtar och levererar varorna. Vill man handla på ICA Supermarket Skoghall eller ICA Kvantum Hammarö görs beställningen via Svenska Kyrkan, om man vill handla på COOP kontaktar man butiken som i sin tur kontaktar kyrkan för hämtning och leverans.

En företagsjour i Region Värmlands regi har satts upp, dit företagare kan höra av sig om man har frågor eller funderingar och de kan informera om nationella stödåtgärder samt guida till rådgivning och stöd i region och kommun. 

Björkhagsgatans Dagliga verksamhet har börjat tillverka skyddsvisir av gammal overheadplast som hittats i ett förråd. Skumgummi har köpts in och de har ordnat med resårband för att kunna producera visiren som skänks till vården.

Öppna förskolan stängde 17 mars, besöksförbud på äldreboenden och gruppboenden infördes 11 mars, träffpunkten i Lillängshamnen är stängd på grund av tillfälligt minskade personalresurser och allmänhetens bad på Sätterstrands badhus är stängt tills vidare.

Hammarö bibliotek erbjuder extra bokservice för de som tillhör riskgrupp eller inte vill gå in till dem. Man kan ringa eller maila dem om vilka böcker man vill låna så packar de ihop och ställer bokkassen precis innanför dörren för avhämtning.

Svenska kyrkan har flyttat en del av sin barnverksamhet utomhus och håller begravningar, dop och vigsel i de små sammanhangen. Konfirmationerna flyttas fram i tiden, men gudstjänster fortsätter dock i mindre skala. Kyrkorna håller öppet för de som vill komma.

– Vår tanke är att vi inte ställer in utan vi ställer om. I nuläget försöker vi finnas för de som är äldre på andra sätt än fysiska möten. Vi har många telefonsamtal och även mailkontakt. Förutom att vi hjälper till att handla finns vi med i så kallad jourhavande präst för den som behöver ringa någon under sen kvällstid (man ringer då 112). Det går även bra att träffa en präst eller diakon för ett samtal i kyrkan eller församlingshemmet för den som har möjlighet, berättar Regina Piscator, kyrkoherde i Hammarö församling.

Bostadsrättsföreningen Cleve som hyr ut affärslokalerna på Clevevägen, har efterskänkt grundhyran i april för sina hyresgäster. 

– Det var faktiskt ett förslag från en av våra bostadsrättsinnehavare som tyckte att vi skulle stötta våra hyresgäster genom att ge hyresfritt. Styrelsen har beslutat att efterskänka grundhyran en månad i taget, berättar Birgit Nilsson, ordförande i föreningen. 

HammaröBostäder har inlett tät dialog med många av handlarna för att få grepp om hur pandemin påverkar, först och främst på kort sikt. 

– Såklart märks det att det är en jobbig situation för många redan nu, framförallt osäkerheten om vad som kommer hända och hur lång tid detta ska pågå, det har vi full respekt för. Vi kan redan nu ge anstånd på hyran för att ge handlarna lite andrum. Vi inväntar beslut från staten angående stödpaketet om hyreslättnader och vilka branscher som det stödet ska riktas till, sedan kommer vi göra individuella bedömningar och kommer kunna ge stöd till de som blivit riktigt hårt drabbade, berättar Fredrik Berglöf, vd Hammaröbostäder.

Alla butiker och restauranger har drabbats, många väldigt hårt. Detta har bland annat lett till förändringar i hur kunden kan handla. Till exempel erbjudes kunder hemleveranser, något som Arianns nu erbjuder.

– Man kan ringa och beställa varor som vi levererar på utsidan eller kör hem utan extra kostnad. Och jag har använt facetime med kunder för att visa vad vi har i butiken, en slags shoppingrunda i telefon, det var väldigt roligt! Modevisningar i butiken som vi lagt upp på Instagram och facebook har gett en hel del försäljning. Så vi försöker anpassa oss såklart. Vi är så tacksamma att vi har våra trogna kunder, berättar Katarina Skoglund som driver Arianns.

På ICA Supermarket Skoghall har Sanna Kumlin ställt fram plasthandskar och handsprit i foajén och uppmanar alla att använda detta. Förutom samarbetet med kommunen och Svenska kyrkan erbjuder de nu kunder som inte vill komma in i butiken att plocka ihop varorna för avhämtning utanför butiken eller hemkörning tisdagar och torsdagar. Salladsbaren är borttagen och vid plockbrödet är det mesta packat i påsar. 

– Och för att gynna handeln i centrum får alla som kan visa kvitto på att de handlat för minst 100 kr. hos någon av Centrumföreningens medlemsföretag 5 % rabatt. Detta fram till sista maj, berättar Sanna.  

Urban Svensson, handlare på ICA Kvantum Hammarö har öppnat sin butik specifikt för riskgrupper en halvtimme tidigare på vardagar. Den totala försäljningen har ökat med 20% samtidigt som 20% av personalen är sjukskrivna.

– Onlinehandeln har ökat med 350%, och i och med att jag har nolltolerans vid förkylningssymptom är många i personalen hemma. Jag har nu anställt ytterligare några personer för att hinna med att leverera. Det verkar som att de flesta nu förstått att vi inte kommer få slut på varor, vi får leveranser varje dag och fyller på hyllorna så fort vi kan, berättar Urban. 

Stora Coop Hammarö har förutom plexiglas i alla kassor även satt upp avdelare där kunderna packar sina matvaror  och uppmanar kunderna att hålla avstånd genom dekaler på golvet och skyltning både utanför och inuti butiken. Onlinehandeln har fyrdubblats vilket har fått butikschefen Jörgen Beckman att tillfälligt anställa fyra personer. 

– Vi ser ett förändrat köpmönster, framförallt bland seniorerna som nu handlar tidig morgon eller sen kväll, berättar Jörgen Beckman. 

För att möta detta har de öppnat en vanlig kassa redan klockan åtta på morgonen. Tidigare betalade kunderna i en kassa vid förbutiken. Salladsbaren är tillfälligt stängd och bröd som kunden normalt plockar själv är nu packat i påsar. Stationer med plasthandskar och handsprit finns nu strategiskt utplacerade på olika platser i butiken.

Pekås ser en ökning i försäljning och många nya kunder i butiken på Skoghall. Plexiglas har satts upp i kassorna och dekaler i golvet hjälper kunderna att hålla avstånd. 

– Jag tycker att det flyter på väldigt bra, jag är imponerad av kunderna som är riktigt duktiga på att visa hänsyn, berättar Tony Carlsson, vd Pekås. 

Sanny Nails and Beauty som öppnade salongen i höstas, har satt upp plexiglas och uppmanar kunderna att använda handdesinfektion för att minska smittspridning. 

Frisörsalongen Hårstudion erbjuder sina kunder att vara själv med sin frisör i salongen, och kan leverera varor och presentkort hem till kunderna. 

Sax S har ökat sina städrutiner och städar nu extra noga mellan varje kund. Där går det också att boka ensamtid med frisören i salongen. Personalen arbetar helt friska, och uppmanar kunder med minsta lilla symptom att boka om. 

Glada Saxen erbjuder sig nu att åka hem till kunderna och klippa dem, men också att boka ensamtid med sin frisör i salongen.

– Vi låter kunderna boka på andra tider än vanligt för att kunna vara ensamma i salongen. Och om kunden vill använder vi munskydd och handskar, berättar Tina Papoli, Glada Saxen.

Röda Korset stängde sin second handbutik 17 mars då nyheten om att hög ålder är den främsta riskfaktorn. Då de flesta volontärer som arbetar där är i riskgruppen valde de att stänga.

– Det är ju viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekomendationer och vi måste i första hand värna om de frivilligas hälsa, berättar Lillemor Larsson, ordförande Röda Korset Hammarö. 

Skoghalls Folkets Hus erbjuder nu stora lokaler för små möten.
Biografen är till exempel möb-lerad för möten upp till 20 personer, med minst 1,5 meter mellan varje person.   

– Vi får ju möta efterfrågan och styra om verksamheten så gott det går. Vi har gått från högsäsong med tre till fem bokningar om dagen till i princip noll nu. Vi måste göra allt vi kan för att rädda verksamheten, berättar Magnus Moberg, föreståndare.   

Restaurangen i Folkets Hus har anpassat möblemanget och tagit bort många bord för att öka avstånden. Stefan har även börjat öppnat lite tidigare, och många hämtar nu dagens lunch innan ordinarie lunchtid. De underlättar även för avhämtning, man kan nu få maten i kassar utanför restaurangen eller i foajén.

– Det är nästan som en drive through här nu vissa dagar,  skrattar Stefan Wärnefors.

Pizzeria City har börjat med utkörning, något som ingen pizzeria på ön erbjudit tidigare.

– Både avhämtning och bordsservering har minskat otroligt mycket, och nu när många helst stannar hemma kan vi ju köra ut mat till dem istället, berättar Gürkan Tasdemir.

Butik Contentinal har under ett par veckor haft svårt att få hit leveranser från främst Danmark och Tyskland, men nu är det inte längre några problem. 

– Självklart har försäljningen minskat mycket, men nu kommer det en hel del folk utifrån som undviker stora köpcentrum, det är väldigt roligt, berättar Helena Wilhelmsson som inte skyller allt på pandemin utan även vädret som alltid påverkar försäljningen.

Hos Bacceria kan man beställa och betala maten via en app och i en webbshop, och de kan leverera maten ute på parkeringen. 

– Vi kom verkligen ut med vår app och webbshop i rätt tid. Och vi märker att det finns stor vilja bland hammaröborna att stötta de man gillar, det är vi tacksamma över, berättar Gudjon Sigmarsson. 

Nettans blommor kör numera ut blommor kostnadsfritt på Hammarö om man handlar för minst 300 kronor, och kan expediera kunderna utanför butiken.

– Vi kan ta med betalterminalen ut till de som inte vill gå in, och man kan betala med Swish. Vi har sålt ganska mycket trots allt, kanske vill de som stannar hemma nu unna sig lite extra fint. Och buden har ökat väldigt mycket, det blir väl så när man inte får umgås men ändå vill visa att man tänker på varann, berättar Nettan Andersson.

MyWay Skoghall har det tufft bland annat för att många sportevenemang är inställda. 

– Många är försiktiga till lösgodis trots att Livsmedelsverket gått ut och sagt att det inte är någon fara. Vi har i alla fall köpt in fler skopor, så varje kund har en egen skopa. Sen satsar vi nu ännu mer på trav-andelar då travet fortfarande är igång. Man får kämpa på. Det går inte att ge upp, säger Johan Engström.

OKQ8 Hovlandavägen märker en ökning av biltvättar och uthyrning av kärror. 

– Är man hemma i karantän kanske man tar tag i trädgården eller rensar förråden, skrattar Kari Bengtsson.

– Självklart påverkas vi av den situation vi befinner oss i. Vi försöker bibehålla god service och anpassa oss efter våra kunders behov. Och jag är övertygad om att när det här är över har vi i vår verksamhet hittat nya lösningar och arbetssätt som vi har nytta av i framtiden, säger Kristina Wall, försäljningschef OK Värmland.

Vi har inte haft möjlighet att prata med alla näringsidkare på ön, men vi är övertygade om att denna pandemi har påverkat alla på ett eller annat sätt. Alla vi pratat med anger nolltolerans för personalen vid minsta symptom och utökade städrutiner. Och kontentan är att alla försöker göra det så bra som möjligt för så många som möjligt, både gäster och personal. Så vi uppmanar alla att handla lokalt i möjligaste mån. De flesta verkar kunna hjälpa dig även om du inte vill eller kan lämna hemmet.


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.