Ständigt nyfiken och utan bullshit

Text: JONATHAN  Foto: CHRISTINE

– Madeleine Stenwreth titulerar sig Master of wine och reser jorden runt för att lära sig, och andra, allt om vinets olika stilar och kvalité.

 Tycker du att det kan vara kämpigt att ta sig till jobbet en regnig måndag? Då skulle du ta rygg på Madeleine Stenwreth som har hela världen som arbetsplats. På med bältet, håll i passet, nu kör vi.

Innan intervjun kämpar fotograf-Kicki med ljuset i det brutalt regntunga väder som ligger som ett lock över Hammarö. En ensam kanadagås spatserar i vasskanten och väntar på sina snart anländande kompisar. Isen ligger fast över Vänern. Det känns långt till en prunkande vingård i Toscana.

Att fånga Madeleine Stenwreth för en intervju är inte det lättaste. Första försöket grusas av en ilsken förkylning och när den gav med sig så blottade sig en ännu större utmaning. Madeleines kalender. Dagen före vårt möte har hon varit i Oslo och föreläst och dagen efter är det dags att vifta med passet igen. När jag ber Madeleine att lite kort beskriva hur de kommande veckorna ser ut så är det som att lyssna på en globetrotter. Först en vecka i Istanbul, sedan två veckor i London följt av ett juryuppdrag i ryska Sotji samt mamma Rigmors kommande 70-års dag. Och då är vi knappt inne i maj månad. Vi sitter i föräldrahemmet på Hammarö men kunde alltså lika gärna ha setts under en mellanlandning på en internationell flygplats.

Madeleine Stenwreth är på bra humör. Hon har precis lanserat sin nya webbplats och är nöjd med resultatet. De sista språkliga rättningarna är avslutade.

– Jag skulle ha blivit en utmärkt korrekturläsare, säger Madeleine. Jag älskar att hitta fel och rätta till dem. Jag är väldigt noggrann men skulle bli uttråkad.

Madeleines analytiska förmåga är en tillgång. Inte nog med att näsa och tunga är hennes främsta arbetsverktyg, noggrannheten avspeglar sig tydligt även på en akademisk nivå. 2006-2008 skrev Madeleine en avhandling om hur Malbec-druvan i Argentina påverkas av höjdskillnader och den ses idag som en referensbibel för blivande Master of wine-kandidater. Avhandlingen är inte på något sätt ytlig eller snäv i sitt omfång, snarare är den en djupdykning i ett ämne som tidigare inte lämnat så många kumulativa spår efter sig.

– Jag var i stort sett först med den typen av forskning, berättar Madeleine. Det hade gjorts försök innan men jag ville verk-
ligen gå på djupet. Min avhandling fick stor uppbackning i Argentina. Att jag fokuserade på hur altituden påverkar druvorna och vinerna skapade en enorm uppståndelse.

Madeleines forskning beskriver inte bara hur druvorna påverkas av den höjd de växt på, hon detaljundersökte hur jordens halt av sten eller grus påverkade vattnets avrinning, hur rankorna bundits upp, hur fotosyntesen påverkade rankornas blad och hur allt sedan resulterade i olika jäsningar i olika sorters kärl. Hennes avhandling är inte bara imponerande i sitt omfång – själva skapandet av den är minst lika fascinerande. 

– I min klass var jag udda, säger Madeleine. Mina kursare var exportchefer för vinföretag, vinmakare och inköpsansvariga för stora koncerner. Jag var småbarnsmamman från Hammarö som bedrev forskning ute i garaget. Så nog har jag gjort det här på mitt eget lilla sätt. 

Ihärdigheten kombinerat med en aldrig sinande nyfikenhet är det som skiljer Madeleine Stenwreth från sina kollegor på den
globala vinmarknaden. Och att vara från Sverige, där en vinranka skulle fnysa åt rådande väderförhållanden, ser Madeleine som ännu en styrka.

– Vi svenskar är otroligt duktiga på vin just därför att vi själva inte producerar vin. Vi har ingen patriotism att ta hänsyn till utan blickar globalt efter det vi vill ha. Svenska konsumenter och vinkännare är nyfikna på vad som händer över hela världen, inte bara nationellt. Många vinproducenter är låsta till sitt eget land.

Och i den snäva, ofta mansdominerande, branschen verkar alltså Madeleine Stenwreth, Master of wine sedan 2008. Provandet och analyserandet av viner från hela världen är fortfarande viktigast men titeln Master of wine har inneburit en fördjupning i allt från odling och produktion till kvalitetskontroll och världens exportmarknader. Affärsbiten är alltså minst lika viktig för Madeleine idag.

– Många vet vad en sommelier är, men det är få som har koll på vad en Master of wine håller på med, säger Madeleine. Det är världens tuffaste examination inom vin och det är det jag jobbar med. Många är minst lika bra på att göra vin som jag är men har kuggat examinationen. Jag klarade den tack vare mitt sätt att kommunicera om vin.

Att kommunicera om vin är mycket mer än att åka jorden runt och ”sörpla” som Madeleine skämtsamt uttrycker det. Det är inte bara själva drycken som intresserar.

– Att vårda ett varumärke är minst lika intressant som vad produkterna smakar, förklarar Madeleine. Hur en etikett formges är ibland avgörande för hur bra ett vin säljer. Att förstå varför vissa produkter säljer bra och vissa mindre bra är en viktig del i mitt arbete. Design, pris och ursprung – hur det hänger ihop – sådant intresserar mig. Men jag skulle aldrig välja bort produktionsdelen. Att sitta med vinmakare och blanda fram en slutlig produkt från de 50 flaskor som de radat upp är oerhört givande.

Att vara en del av skapandet är något som Madeleine håller högt. Belöningen kommer aldrig som provision utan som ren stolthet. När viner hon blandat för länge sedan seglar upp på de rankinglistor vinintresserade följer så känns det extra bra.

– Jag fick ett meddelande för några veckor sedan från Argen-tina. Den producenten jag hjälpt med blandningen av en Chardonnay skrev att vårt vin hade fått 98 av 100 poäng – det högst rankade Chardonnay-vinet från Argentina någonsin. Sådant får jag en kick av.

Det finns trender i princip alla branscher, så också inom vin. Madeleine är väl medveten om att det krävs utveckling för att synas och sticka ut. Vinets ursprung och autenticitet är detaljer som betyder mycket hos dagens miljötänkande konsumenter. Man vill veta var vinet kommer ifrån och gärna historien bakom. Men som vinproducent gäller det att vara vaksam. Ett illa skött varumärke avslöjas oftast snabbt.

– Om man marknadsför sitt vin som småproducent är det viktigt att man är just det. Om etiketten förmedlar en liten familjär vingård så ska man kunna lita på att vinet har tillverkats just där i den miljön och inte av svenska vinimportörer som hittat receptet för att sälja på naiva svenska vinkonsumenter billigt bulkvin paketerat i ”lyxfodral”. Trovärdigheten är otroligt viktig.

Trender då? Kan man göra vin på alternativa sätt för att få uppmärksamhet?

– Ja, det finns många varianter för att få till spännande nyheter. Visst kan det vara roligt att få ett glas blått vin eller ett grumligt orangefärgat vitt vin som jäst i gamla amforor. De kanske inte alltid är jättebra men fyller ett behov hos de som letar efter något speciellt.

Dagens flora av influencers som rekommenderar produkter till höger och vänster har Madeleine inte mycket till övers för. Inte heller skulle hon ge sig in i skrået vinskribent. Konkurrensen är stenhård och trovärdigheten svajar som en druvstjälk i storm.

– Jag skulle aldrig posta en bild på ett vin jag inte kan gå i god för, säger Madeleine. Jag blir mörkrädd när jag får nyhetsbrev från tidigare journalister som nu istället recenserar vin för att få med några citat till annonser. Det är inget för mig, jag har för många uppdragsgivare.

Madeleine Stenwreth är en eftertraktad person. Hennes föreläsningar säljer slut snabbt och en väntelista är standard. Det hon kommunicerar är draperat i respekt och för att behålla sin trovärdighet är integritet ett nyckelord.

– Många har kommit fram till mig efter föreläsningar och sagt att de lyssnar på mig för att jag inte pratar om sådant som någon annan har sagt att jag ska säga. Alla mina åsikter kommer från hjärtat och jag försöker vara så tydlig, rak och öppen som möjligt. Det kommer ingen bullshit ur mig.

Avslutningsvis ber jag Madeleine att på 60 sekunder få mig, en ölälskande icke vindrickare, att bli intresserad av vin. Hon tänker blixtsnabbt och förvandlar mitt ointresse till något jag vill testa.

– Om du köper en öl så är det gjort i ett bryggeri där råvarorna kommer från en annan plats. Med vin kan man faktiskt resa jorden runt. Man hittar nya smaker, känner effekten av olika jordar, klimatet – allt kommuniceras genom druvorna. Vin blir en skapelse av just den platsen det produceras på. Ta sedan en flaska som producerats 500 meter längre bort och det är en helt annan skapelse.

Madeleine tillsammans med sin älskade mamma i huset på Hammarö.

Datorn är ett arbetsredskap och ett måste i vardagen.

Svenska bullar och svensk mjölk till kaffet är inte vardagsmat för Madeleine med hela världen som arbetsfält.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.