Ta nya tag och börja om

Porträttbild av PT-Marie, Marie Skanslie.

Text: MARIE SKANSLIE 
Foto: CHRISTINE HOLM

Det är många som är och har varit förkylda ett tag nu, även jag. Att komma tillbaka till träningen efter en längre tids frånvaro av någon anledning kan vara en stor tröskel att ta sig över för en del.

Skillnaden mellan de som tar sig över tröskeln och de som inte gör det är att göra en plan. Hur tänker du då, undrar du säkert. Jo såhär. Vi planerar in möten på jobbet, gör handlingslistor, planerar middagen hemma eller middagsbjudningen vi ska ha till helgen, vi pusslar ihop vardagen som om vi vore bästa projektledarna i världen. Men där glömmer många att det är lika lätt att planera in sin träning. 

Jag brukar ge tipset till mina PT- kunder att ta en titt i kalendern på söndagskvällen inför kommande vecka och planera in träningen precis som allt annat. Det kommer till 90 % aldrig att bli av om man bara tränar när man får tid eller känner för det, om man inte redan har det som en livsstil vill säga. Några tips för att ta sig över tröskeln:

• Ta hjälp av en personlig tränare. Där få du hjälpen och den extra pushen som ibland behövs. Ni kan bolla ideer runt din träning och sätta upp mål. Och du har framförallt nån som har koll på dig och ser till att saker blir gjorda på rätt sätt och att träningen blir kul igen!

• Boka in gruppträningspass. Är du på en anläggning som har gruppträning, sätt dig på söndagskvällen och boka in dig på pass inför veckan och skriv ner det i din kalender. Då har du en avtalad tid att hålla.

• Boka in ett möte med dig själv. Låter kanske flummigt men egentid i skogen eller spåret kan rensa hjärnan och du får frisk luft. Det är viktigt att börja smått och trappa uppåt efter en längre tids uppehåll så man inte tar ut sig och blir sjuk/skadad eller tappar motivationen för det blir för mycket.

• Trappa upp av träningen till normala nivåer. Börja alltid med lättare pass och vila sedan en dag. Träna sedan ytterligare ett lätt pass innan du börjar träna som vanligt. Om du varit sjuk kan du räkna med lika lång upptrappning av träning som tid du varit sjuk. Och välj hellre styrketräning än konditionsträning direkt efter sjukdom.

• De första passen är alltid de värsta. Men ge inte upp. Det vänder snabbare än du tror och helt plötsligt är du tillbaka där du slutade. Ha tålamod. 

• Ibland spelar det ingen roll hur bra ens intentioner är, det kan gå åt helvete i alla fall… tyvärr!

Man kommer att missa träningspass, ibland oavsiktligt och ibland avsiktligt (latmasken i oss kryper fram lite då och då hos oss alla). Regeln ”en gång är ingen gång, två gånger är två gånger för mycket”, tycker jag är vettig att leva efter (veckovis eller månadsvis beroende på den individuella livssituationen). Håller man sig till den blir det aldrig någon fråga om långa avbrott i motionerandet, utan det stannar vid små snedsteg, vilket gör det lättare att hålla igång på längre sikt. Det är inte konstigt, det händer alla lite då och då. Var dock noga med att dra lärdom av varje snedsteg, och fundera på hur du kan undvika att trilla dit igen.

Med det sagt så ta dig ut i det underbara höstvädret! Ta med kameran vettja, det är grymma färger ute nu. Vi ses i spåret! 



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.