
Text: ANNIKA Foto: KRISTINA
Med ett hjärta som klappar för brittiskt stål har Lars Larsson förverkligat en dröm på fyra hjul. Hans MGA Mark II från 1961 är inte bara en raritet – den är ett rullande stycke bilhistoria.
Säg ”Land Rover” och du har Lars Larssons odelade uppmärksamhet. Den bilintresserade gentlemannen har i över 20 år pysslat med engelska bilar på hobbynivå. Men det var inte förrän han bestämde sig för att sälja sin gamla Land Rover – som bara klarade 70 km/h – som nästa kapitel i Lars biläventyr tog form.
Jakten på något lite mer långfärdsvänligt tog honom, som så många andra, till Blocket. Och där hände det. En MGA Mark II från 1961 fångade hans blick. Med sina 90 hästkrafter – mycket för sin tid – och sin stilrena brittiska charm, var det kärlek vid första ögonkastet. Bilen hämtades i Laholm i oktober 2020 och har sedan dess blivit en trogen följeslagare.
– Men någon långfärdsbil är det inte. Motorn låter allt för högt för det. Men att göra turer på slingrande småvägar, det är körglädje på riktigt, berättar Lars.

Det är inte bara motorn som är speciell. Bilen är högerstyrd och otroligt ovanlig – det finns bara tre
exemplar kvar i Sverige från modellåren 1961 och 1962. Instrumentpanelen var vinterns stora projekt, breda tunna lister i ek som betsades med mahognykulör och lackades.
– Att få till alla hål på rätt ställe var inte det enklase, berättar Lars.
På frågan om vad som är det bästa med bilen svarar Lars utan att blinka.
– Det är känslan av att ”sitta på marken” och köra i en bil som talar om vad som händer på vägen. Det är en ju en viss skillnad på dagens moderna bilar som man bara åker i, mot denna som man verkligen får köra, säger Lars.
För Lars handlar bilintresset inte bara om att köra. Bilen håller honom sysselsatt med diverse åtgärder som ska fixas. Det är känslan av att vårda något tidlöst, och att känna historiens vingslag varje gång han vrider om nyckeln. En gentleman. En brittisk skönhet. Och en historia värd att bevara.





