Höstmörkret

Porträttbild av PT-Marie, Marie Skanslie.

Vi närmar oss hösten med stormsteg. Jag kan tycka att hösten kan vara en av de mysigaste årstiderna vi har i Sverige (förutom sommaren såklart). 

Varma tekoppar framför en öppen brasa, gossiga myskläder och fantastiskt fina färger i naturen! Men det är också många som tycker att hösten är jobbig och mörk. Och det kan jag till viss del förstå. Det man kan göra för att orka med den mörka perioden som kommer är ganska enkelt:

Ta en promenad. Att komma ut nån timme under dagen, gärna innan kl 10.00 så du får ljuset, är perfekt för kroppen. Du blir piggare under dagen, sover bättre på natten och får igång hjärnan när man kommer ut i ljuset och luften.

Ät fisk. Under sommaren har vi tankat kroppen med massa D-vitamin. Men det förrådet räcker inte hela vintern så se till att få i dig D-vitaminrik kost, så som fisk. Ju fetare fisk desto bättre. Man kan även behöva komplettera kosten med kosttillskott.

Fortsätt rör på dig. Under sommaren var du säkert ute och gjorde många härliga aktiviteter men nu när det blir kallt minskar motivationen att gå till gymmet. Jag vet att det är svårt, men försök att hålla fast vid dina träningsrutiner, även om det är i ditt vardagsrum. Träning ökar blodflödet och ger dig en rejäl energiökning.

Fokusera på familj och vänner. När motivationen och energin är låg tenderar vi att isolera oss från omvärlden när vi egentligen vet att vi mår bäst av att umgås med någon vi tycker om. Även om du hellre vill sträckkolla en TV-serie är det viktigt att prioritera sociala sammanhang också. Börja med att höra av dig till den du tycker mest om.

Frisätt kärlekshormonet. Kramar, pussar och gos ökar oxytocinnivåerna snabbt. Oxytocin kallas kärlekshormonet av en anledning. Det ökar välbefinnandet, minskar ångest och oro samt gör att du känner dig lugnare och tryggare. Du kan även lyssna på musik, meditera eller göra något fint för någon annan för att frisätta kärlekshormonet.

Tanka sömn. Se till att sov de timmar du behöver. En god natts sömn gör att kroppen och hjärnan läker och orkar mera under dagen. På sommaren behöver vi inte lika mycket sömn då vi får massa energi av solljuset.

Så ta dig tid att stänga din mobil och ta med dig en kamera ut och fånga alla fina färger som kommer med hösten.

Stäng av tv:n och spela spel med familjen, drick the eller bara mys i soffan efter ett kul träninsgpass.

PT-Marie Skanslie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.