Träningshets

Tänkte att jag skulle beröra ett ämne som kan vara känsligt denna gången, nämligen träningshets. Jag ska försöka att vara så transparent och diplomatisk som jag bara kan.

Gränsen för vad som är hälsosamt när det kommer till kost och träning är flytande och måste sättas i relation till individen. Det går inte att säga att du ska träna si eller så många pass, springa ett visst antal mil i veckan eller gå promenader varje morgon. Allt handlar om
vilka förutsättningar och utgångsläge just DU har. Vad som är ditt syfte och mål med träningen och hur ditt liv ser ut.

   Det finns många inspiratörer, så kallade influencers på sociala medier och det är lätt att förblindas av hur de hinner med och orkar. Vi får dåligt samvete när bilder från tidiga morgonpass dyker upp hos var och varannan eller när någon skriver ett inlägg om att det inte finns några ursäkter, samtidigt som hen står med ett snorigt barn på armen och gör knäböj vid spisen. 

   En skrämmande utveckling är att tränings- eller hälsohets har blivit ett begrepp idag efter-som alltför många människor tappar kontrollen kring vad som är sunt och inte. Istället för att träna med målet att må bättre, öka kondition, styrka och rörlighet blir det en jakt på ”den perfekta kroppen”, att bli ”hälsan personifierad”. Vi jämför oss med andra och deras prestationer. Men vad är den perfekta kroppen? Vad är ”komma i form”? 

Jag har en form. Du har en form. Vem säger att den ena är bättre än den andra? Jag är av den uppfattningen att om du gör något som får dig att må bra och ger dig energi så ser du ännu bättre ut. 

Mitt motto när det kommer till träning är att ”vi tränar för att bli gamla”. För mig betyder det att vi ska träna för att må bra i första hand, bibehålla och träna upp rörlighet, stärka muskulatur och hållning för att undvika skador och värk. Vi ska orka ha en fungerande vardag. Sen kan man ha andra mål, vilja springa en mil under timmen, lyfta 100 kg i bänkpress eller komma i en viss storlek på kläder. Men oavsett vad, behöver vi hitta en balans mellan träning, återhämtning och energi.

Så med det sagt- do things that make your heart beat faster and stronger.

PT-Marie Skanslie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.