Fokus på rätt saker

Porträttbild av PT-Marie, Marie Skanslie.

Text:MARIE SKANSLIE  Foto: CHRISTINE HOLM

Jag har under en längre tid jobbat en hel del (kanske för mycket om du frågar mina närstående). Men det jag tycker är ganska fantastiskt är att jag oavsett hur mycket jobb det än blir, hur många samtal och mail som trillar in eller hur många aktiviteter barnen har så har jag lyckats hålla rätt fokus.

DET HANDLAR OM att bryta mönster. Tre nyckelord framträder tydligare än andra: fokus, fysiologi och kommunikation.

FOKUS: Där du sätter fokus, där flödar energin. Tänk bara på hur mycket du har att göra – just nu. Eller på hur trevligt du hade i helgen. Direkt kommer din hjärna ge dig annat att tänka på. Hjärnan ger dig helt enkelt det du ber den om.

Övning: Ställ den korta frågan till dig själv: När skrattade jag senast? Och hjärnan börjar leta efter ett svar…

Eller gör den enkla övningen:

• Tre saker du är tacksam över – just nu.

• Tre saker du är stolt över – just nu.

• Tre bra saker du gjort hitintills idag.

Och du har som i ett trollslag ändrat fokus.

FYSIOLOGI: Kroppen avslöjar lätt hur du mår och var tankarna befinner sig. Din hållning ger signaler till dig själv och andra. Och det är också genom att ändra i din hållning, din fysiologi, som du snabbast kan ändra på vad du fokuserar på.

Övning: Kanske kan det vara så enkelt som att ändra kroppsställning. Troligen sitter du ned just nu. Res dig i så fall upp och notera skillnaden: Hur känns det nu? Sätt dig ned om du går omkring. Eller bara gå ut på trappen, ut i friska luften och ta några djupa andetag.  (och redan har du fått andra tankar i huvudet, eller hur?)

KOMMUNIKATION: Det du har fokus på påverkar vad du säger och hur du säger det, både med ord, röst och kropp. Att ställa intelligenta frågor till sig själv och använda positiva, aktiva ord är något av det viktigaste du kan lära dig. Hjälp hjärnan att fokusera på rätt saker, annars kanske den stjälper dig. 

Jag är av den uppfattningen att lyckas du hålla rätt fokus och se det positiva i det som händer i vardagen så kommer du att både lyckas och vara lycklig samtidigt. 

En grupp djupt deprimerade människor fick en “enkel” uppgift. Varje dag skulle de skriva ner tre bra saker som hänt eller känts under dagen. Det låter kanske enkelt när man mår bra, men det var verkligen ingen lätt uppgift för deltagarna. De lyckades dock få fram saker som att ”solen sken idag”, ”det kom inga räkningar” och ”jag var ute på en promenad”. Efter bara fjorton dagar hade försökspersonernas tillstånd förbättrats från “djup depression” till “mild till måttlig depression” och för 94% av deltagarna tedde sig livet ljusare.

Vad sägs om att ge dig själv samma uppgift under två veckor?

Skriv ner tre bra händelser varje dag. Även de dagar då det känns som att inget bra hänt överhuvudtaget. Då är det extra viktigt att ändå göra det.

Med all säkerhet kommer det föda en stor tacksamhet, för de små tingen i livet!

DU KAN påverka ditt liv bara genom dina tankar. Ganska fränt, eller hur!?


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.