Lokala handlare utmanar näthandeln

Text: KRISTINA  Foto: CHRISTINE

Med hjälp av en app utmanar några av våra lokala handlare på Hammarö näthandel och stora köpcentrum.

Att handla lokalt är en förutsättning för en levande bygd. När näthandeln ökar är hotet mot de små verksamheterna stort. Ett sätt att locka till sig kunder är till exempel kundklubbar och erbjudanden. Detta kan handlare nu erbjuda via appen Infid. Flera av våra företag här på Hammarö har anslutit sig.

– Att nå ut till många med erbjudanden och information om vad jag saluför här hos mig känns viktigt. Man behöver inte alltid åka in till Karlstad eller beställa på nätet för att få tag i det man söker, säger Helena Andersson som driver Tant Ottilias Nytt och Nött i Skoghall centrum.

– Och så behöver man ju såklart inte vänta på postgången om varan finns lokalt, fortsätter hon.

Infid startades för två år sedan av Olle Claesson och Klaid Talisaar och har sin bas i Karlstad. Varje butik skapar sitt eget innehåll, och butiker från hela 13 olika kommuner har redan anslutit sig.

– Vi vill göra det roligare att handla lokalt, berättar Olle. Och samtidigt hjälpa butiker som idag konkurrerar med den ökande näthandeln, fortsätter han.

– Många vill känna och klämma på varan de är intresserade av. Att kunna prova till exempel kläder är viktigt, och att få med sig varan direkt vid köpet är ju en stor fördel, berättar Helena på Tant Ottilias Nytt och Nött.

Infid kan också fungera som ett medlemskort, och handlarna kan pusha ut information till sina kunder via appen. De kan även använda den som ett stämpelkort, som till exempel Skoghalls Folkets Hus nu gör och erbjuder var femte biobiljett gratis.

– Jag tycker det är en klockren idé och hoppas många kommer använda det, säger Magnus Moberg som driver Skoghalls Folkets hus.

– Det är ett sätt för oss för oss att locka till oss de som alltid glömmer de fysiska klippkorten, och att nå de som inte använder de traditionella kanalerna, fortsätter han.

I appen kan handlarna även lägga upp rabatter, förmåner och tävlingar. De kan också gradera sina kunder på olika sätt så till exempel VIP-kunderna kan få egna specifika erbjudanden och rabatter.

– Man ska tjäna på att handla lokalt tycker jag, säger Helena Andersson. Den service vi kan ge hittar man inte på nätet. Svara på frågor, få guidning, byteshantering, allt sånt är ju betydligt enklare öga mot öga, fortsätter hon.

konsumenten själv väljer vilka butiker den vill ha en relation med, och kan även välja bort butikens möjlighet att pusha ut meddelanden till telefonen.

Infid finns där du vanligtvis laddar hem appar och är kostnadsfri.

Helena Andersson, Tant Ottilia, en av butiksinnehavarna som nu använder Infid.

Så här ser appen ut i telefonen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.