Mannen som har svar på det mesta – Vi träffar Hasse Lundström

Text KRISTINA  Foto: HÅKAN

Kanske är du en av alla dem som fått svar på frågor av Hasse. Eller så har ni kanske spelat innebandy tillsammans. Hasse brinner för föreningslivet och har arbetat på Hammarö kommuns kontaktcenter sedan starten i februari 2014. 

Hans Olof Lundström står det i passet. Men alla säger Hasse. Hammarötassen som föddes sent 60-tal flyttade till Karlstad efter gymnasiet och började arbeta på Götetorpskolan. Där blev han kvar nästan 20 år, som fritidspedagog och elevassistent, innan han började på Hammarö kommuns kontaktcenter. En stor del av fritiden har spenderas här på ön, både själv i naturen och tillsammans med andra i olika idrottsföreningar. 

– Det går fortare för mig att ta mig till Kilene än Skutberget till exempel. Här är det nära till naturen. Och vatten, idrottshallar och affärer. Det är ju faktiskt nära till allt här, säger Hasse med en, som jag antar, medveten flirt med kommunens slogan.

   Nu har Hasse ett knä som bråkar, men innan dess löptränade han en hel del. Gärna längre sträckor som milen eller mer. Och om en boll var inblandad var Hasse gärna med. Nu får han nöja sig med promenader tills knät läkt ihop. Han har genom åren varit medlem i nästan varje idrottsförening på Hammarö, och varit med och byggt upp både Skoghalls Innebandyklubb och Skoghalls Bangolfklubb.  

– Innebandyklubben bildades 1985 av ett tjugotal kompisar som gillade att spela ihop. Vi höll till på Nyskolan och spelade tre mot tre. Nu är det en av Sveriges största innebandyföreningar, berättar Hasse stolt.

   Hasse både spelade och var ordförande under lång tid i klubben. En stor del av framgången tackar han Hammarö Arena för, och han var en av dem som kämpade för att få till arenan som den ser ut idag. Men när klubben blev riktigt stor lämnade han över ordförandeklubban. 

– Det krävs lite annat av en ordförande i en stor klubb. Men det har varit en häftig resa som format mig som person och gett  mig vänner för livet. Jag har träffat fantastiska ledare och eldsjälar som jag lärt mig massor av, berättar Hasse. 

   Skoghalls Bangolfklubb bildades i mitten av 70-talet. Hasse har även där suttit med i den styrelsen och bidragit till att den nu är en av världens bästa bangolfklubbar med silver i europacupen och två elitserievinster. 

– Det är lite häftigt hur kulturer kan byggas. Här har vi byggt en innebandykultur och bangolfkultur tack vare alla bra ledare och eldjälar, berättar Hasse. 

När Hasse inte arbetar och idrottar så reser han gärna, går på konserter och läser böcker. När punken blev stor på Skoghall i början av 80-talet lockades Hasse av musiken.

– Jag hängde med de lite större grabbarna som var punkare. Och det märker jag har format min musiksmak. Mycket av den musik jag lyssnar på nu har rötter ur punken, berättar Hasse som fått boka av hela fem konserter sedan i våras på grund av Corona. Men problem att fylla fritiden har han inte. Hasse sitter fortfarande kvar i styrelserna för både innebandyn och bangolfen som nu kämpar för att överleva i en tid då det mesta är inställt. 

– Framtiden står på spel nu. Stödet vi får är en spottstyver i sammanhanget. Vi får ställa om från att vara drivande till ren överlevnad. Kommer medlemmarna tillbaka om det här pågår ett år? Det här kan bli förödande för föreningarna, berättar Hasse. 

All tid han spenderat här på ön har gett Hasse kunskaper han har stor nytta av i sin tjänst. Han kan säkerligen varenda stig och adress på ön. 

– Vi är några med hammaröanknytning på jobbet, och vi brukar jämföra hur mycket lättare jobbet är för oss. ”Du menar den där stenen som ligger där efter kurvan” kan vi säga, skrattar Hasse. 

   Man kan lätt tro att kontaktcenter är kommunens växel. Så är inte fallet, hela 60 % av alla ärenden löser de där. Det kan handla om felanmälningar, bokningar av lokaler och att svara på alla möjliga frågor. Förutom detta sköter de kommunens sociala medier tillsammans med kommunikatörerna, bokar borgerliga vigslar, bekräftar faderskap och agerar info point, en enklare sorts turistbyrå.

– Vi har byggt upp en bred kunskapsbank för kommunala frågor. En bra dag har vi en mix av vardagliga ärenden som till exempel att hjälpa en äldre att få kontakt med den de behöver eller att beställa ett nytt sopkärl. Sen vill man ju ha lite knivigare frågor som kräver lite efterforskning, annars skulle det bli trist, berättar Hasse.

Vattenläckor, bränder och andra besvärliga händelser är också en del av jobbet för Hasse och hans arbetskamrater. När det hettar till har de ett stort ansvar i att informera och göra det de kan för att lösa hammaröbornas problem. 

– Jag minns en vattenläcka för några år sedan där en mamma med ett litet spädbarn hade det tufft utan vatten. Vi och personal på serviceförvaltningen hjälpte dem och blev deras hjältar vilket de tacksamt förmedlade på våra sociala medier. Då blir man rörd, avslutar Hasse. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.