Myggbett och rosé

Text: MARIE SKANSLIE  Foto: CHRISTINE

Midsommar närmar sig med allt vad det innebär. Sill, potatis, regn, solsken, snapsvisor och alkohol. Alkoholen ja… vad gör den med kroppen egentligen?

Vi vet att alkohol gör oss trötta och kan ge huvudvärk dagen efter. Men hur mycket påverkar alkoholen egentligen träningen?

Alkohol = sämre sömn = sämre återhämtning – Dricker du alkohol innan du ska sova finns det risk för att dina sömnfaser rubbas. Det gör dig både extra trött och håglös dagen efter. Men en annan sak som är värd att tänka på är att detta också kan öka produktionen av stresshormonet kortisol, som hämmar musklernas reparationsförmåga och tillväxt.

Alkohol påverkar din muskelkraft. Din träning har fortfarande effekt, även om du dricker efteråt – men effekten blir mindre och mindre, ju mer du dricker. Även intaget av mindre mängder alkohol efter träning minskar kraften i dina muskler. 

7 kalorier – Det innehåller ett gram alkohol. Har du flera promille i blodet, använder kroppen alkoholen som energikälla, vilket minskar fettförbränningen samtidigt som kroppen fylls med kalorier.

Alkohol = vätskebrist – När du fyller på med vin eller någon annan slags alkohol förlorar din kropp vätska. Orsaken är att alkohol hämmar funktionen av ämnet ADH, som utsöndras i hjärnan och minskar mängden urin. Så ju mer alkohol du dricker, desto mer uttorkad blir du. När du är dehydrerad ökar risken för kramper och muskelskador.

Alkohol och fettförbränning – Det finns inte så mycket att säga angående alkoholens påverkan på din fettförbränning, förutom att så fort du får alkohol i dig så minskas din fettförbränning kraftigt. Fettförbränning pågår hela tiden i din kropp, men så fort du dricker alkohol så prioriteras genast förbränningen av denna istället. Den här prioriteringen beror helt enkelt på att alkoholen är ett gift som kroppen vill bli av med så fort som möjligt. Den försämrade användningen av fett som bränsle kan leda till att du lättare lagrar in nytt kroppsfett. Just alkohol lämpar sig riktigt dåligt för att bygga på fettlagren, men energin från det du stoppar i dig under alkoholpåverkan kan lättare lagras som fett. 

Barnen – Som mamma till två barn har jag svårt att tolerera att vuxna dricker (mängder) i närheten av barn. Jag ser inget fel i att ta några glas vin, öl eller cider i närheten av barn men att dricka sig märkbart påverkad gör att man får en personlighetsförändring. Det i sig kan ha en oroande effekt på barnen. Dom påverkas också av alkoholen, kanske inte som din kropp men ändå. Så med det sagt utan att vara för mycket pekpinne, låt barnen och din kropp få en fantastisk midsommar och drick med sunt förnuft..

Trevlig midsommar på dig!

PT-Marie Skanslie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.