Robin fixar det tekniska

Gemytliga samtal blir det när Robin är på hembesök. Här med Marianne.

Text: KRISTINA  Foto: HÅKAN 

I maj började Hammarö kommun erbjuda äldre kommuninvånare hjälp med digitala problem genom tjänsten Digital Fixare.

Alla över 75 år kan nu kostnadsfritt boka in en tid med Robin Backman-Torpegård som är mycket duktig på allt det tekniska och löser det mesta.    

Statliga stimulansmedel för äldreomsorgen finansierar projektet som syftar till att minska det digitala utanförskapet hos äldre. Trots ett uppehåll på nio veckor över sommaren hade han redan i mitten av september hjälpt över trettio hushåll. 

– Vi har en massa flashiga grejer men många äldre vet inte hur de ska använda dem. Det som absolut flest frågar om är BankID och hur internetbanker och Swish fungerar, berättar Robin. 

En normal dag bokar Robin in ett besök på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Han avsätter 2,5–3 timmar per hushåll. 

– Jag har användaren i fokus och ingen ska behöva känna sig stressad. Jag går igenom grundligt i deras takt och bygger upp kunskapen de behöver gradvis, berättar Robin som ofta får komma tillbaka till användaren som vill lära sig mer. 

Om något är fel så kommer Robin och felsöker och åtgärdar. Men det kan även vara inställningar som behöver göras, på till exempel tv-apparater eller i telefoner. 

– Sen är det lärandebiten, de kanske inte vet hur de ska handskas med olika tekniska prylar. Jag frågar vad de vill kunna göra, och så löser vi det genom installation, inköp eller att jag helt enkelt visar hur det fungerar. Jag kan även rekommendera och demonstrera prylar som kan hjälpa i vardagen, berättar Robin och visar upp en stor väska med bland annat olika telefoner, en iPad med ett trådlöst tangentbord och en uppsjö av en massa smarta grejer som han alltid har med sig vid sina besök. 

Marianne Nilsson, 81 år, är en av Robins allra första användare av tjänsten, och hon är mycket nöjd med den hjälp hon fått. 

– Jag kunde ju en del sen förut, men fick krångel med mailen. Och när han hade hjälpt mig med den så kunde han även visa hur jag kan sköta mina bankaffärer på nätet, berättar Marianne vars jämnåriga vänner ofta är rädda för det digitala.

Väskan med tekniska prylar för smarta digitala lösningar kommer fram och Robin lyser upp som ett barn på julafton. 

– En nyhet jag har skaffat nu är en Google Nest som låter användaren styra hela sitt hem med hjälp av rösten, berättar Robin som sätter en liten puck i ett eluttag. Efter ett enkelt ”Hej Google” kan han bland annat starta en radiokanal, spela upp valfri musik, podd eller ljudbok, få väderrapporter eller be om sportresultat.

– Jag brukar vara behjälplig och berätta var de grejer jag demonstrerar kan köpas, eller till och med hjälpa till att beställa dem, berättar Robin som passar på att demonstrera en smart socket. Det är en grenpropp man sätter i uttaget som man kan fjärrstyra med mobilen, och koppla ihop med Google Nest så den blir röststyrd. 

– Jag har lärt mig betala räkningar med telefonen, och nu kan jag fixa lite med mailen själv om det slutar fungera igen, skrattar Marianne som hoppas att tjänsten kommer finnas kvar i framtiden. 

Tjänsten erbjuds året ut och med största sannolikhet under hela nästa år. 

– Det är oerhört värdefullt för oss äldre som är lite osäkra när det gäller det digitala, säger Marianne. 

– Alla är glada när jag kommer, och ännu gladare när jag är klar och de har fått hjälp. Det känns bra att kunna göra skillnad, avslutar Robin som trivs utmärkt med jobbet. 

Väskan som Robin Backman-Torpegård bär med sig innehåller många digitala hjälpmedel.
Robins första användare Marianne Nilsson är mer än mycket nöjd med tjänsten som kommunen erbjuder genom Robin.
Trevliga samtal under tiden tillhör besöken.
Robin och Marianne har lärt känna varandra bra under den här tiden de har setts.
Robin visar ny belysning som går att styra via telefonen och Google home.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.