Sänk kraven och prestera högre

Sänk kraven och prestera högre

Går du igång på att bocka av saker på att göra-listan? Blir du rastlös när du inte kan kolla mailen? Gemensamt för den här typen av personligheter är ofta viljan att prestera. Ambitionerna är höga, liksom tempot, vilket gör att man snabbt blir utmattad. Lösningen? Sänk kraven och tempot och få mer gjort!

Kan man prestera bättre bara genom att sänka kraven? Vissa hävdar ju att de presterar som allra bäst under riktigt hög stress (exempelvis en del personer i yrken som ambulansförare, brandman och liknande) medan andra upplever även en mindre press som hämmande.

Personligen upplever jag att jag presterar som bäst med lagom krav på mig. Lite press krävs för att jag skall känna mig motiverad, men för mycket gör lätt att jag låser mig. Förmodligen är jag inte så ovanlig, utan det är nog helt enkelt så de flesta av oss fungerar. 

Detta har fått mig att fundera över vad som för de flesta av oss egentligen skulle vara den smartaste strategin för att prestera optimalt. Jag resonerar såhär, att förutsatt att en har möjlighet att själv sänka kraven kring en specifik uppgift, så är det kanske inte så dumt att tänka enligt ”good enough”-principen. Att sänka ribban några pinnhål helt enkelt. Och genom att sänka sina egna krav och därmed minska pressen så är det kanske möjligt faktiskt prestera bättre?

För högpresterande och ambitiösa upplevs ”good enough”-tänket ofta som totalt otänkbart och något som är kopplat till att vara lat. Men jag tänker att det här skulle kunna vara lite samma grej som det där med att ta pauser på arbetstid (som har visat sig göra ”arbetaren” mer effektiv). 

Jag tror på att koppla ner hjärnan en stund under dagen och hämta energi på det sätt som man själv vill. Att träna, ut i luften eller bara sova en stund kan vara väldigt nyttigt och hälsosamt.

Man blir inte en bättre kollega, chef, vän, mamma eller pappa bara för att man håller på att stressa eller jobba ihjäl sig. Snarare tvärtom.

Du blir mindre produktiv och mer stressad vilket leder till att du inte alls ser saker på samma sätt som man gör när man kan fokusera på rätt saker och ta rätt beslut.

Och ska man hela tiden prestera det allra yttersta på varje träning, jobbdag eller vad det kan vara, så kan man inte värdesätta de där dagarna som går riktigt bra. Man måste tillåta sig att vara good enough till och från.

Här kommer några tips på vad man kan göra för att sänka kraven:

  • Sluta multitaska. Ta en sak i taget, i lugn och ro – och på 70 procent av din kapacitet. Du får lika mycket gjort ändå.
  • Begränsa din tillgänglighet. Titta på mailen vid bestämda tider på dagen. Stäng av notiser på telefonen. Studier visar att de som använder mail är mer stressade än de som inte gör det.
  • Prioritera det som ska göras. Vad är viktigast, näst viktigast och så vidare. Och kom ihåg att din hälsa är viktigast av allt.
  • Sänk ambitionsnivån och tänk: ”det får duga, good enough”.

Med det sagt så oftast är du bättre än vad du tror även när du inte presterar till 100 %.

Be good enough!

Marie Skanslie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.