Språkets och barnens vän – Vi träffar Rickard Asker

Hammarö ligger i topp vad gäller andelen elever som går ur grundskolan med gymnasiebehörighet.

Detta resultat kan delvis tillskrivas Rickard Asker som i januari – efter drygt ett halvt yrkesliv i Hammaröbarnas tjänst – tog ut en välförtjänt pension.

Kommunens före detta språkpedagog är född och uppväxt på Hammarö. Och än idag boende på sina barndoms marker.

– Jag är uppväxt i ett hus längre upp på vägen. Då ägde mina föräldrar allt du ser omkring dig. Och min fru är uppvuxen bara en liten bit härifrån, berättar Rickard Asker när han tar emot i parets gula villa på Hult.

Yrkeskarriären har hela tiden varit inom skolans väggar, inledningsvis som lärare. Vändpunkten kom i början av 1980-talet med en föreläsning av Ingvar Lundberg, svensk forskare och något av en pionjär inom arbetet med dyslexi, som då var ett tämligen outforskat område.

– Kring slutet av 70-talet började språket förfalla i skolan, särskilt i förskolan. Man hade glömt hur viktigt språket är, inte bara för undervisningen utan också för att hela barnet ska utvecklas, menar Rickard Asker som också framhåller pedagogernas engagemang och kompetens i arbetet.

– Lärarna var med på tåget, så det var mer eller mindre bara att lyfta upp frågan igen.

Att språket spelar en central roll i lärandet kan ses som självklarhet. Men det fanns – då som nu – olika åsikter kring undervisning. Inte minst fanns det de som hävdade att de flesta språkliga problem ”nog löser sig när han eller hon blir äldre”. Rickard Asker var – och är – av motsatt åsikt.

– Ett stort och bra ordförråd hjälper oss att kommunicera både utåt och inåt. Har man ett torftigt språk kommer man aldrig åt sitt inre jag, förklarar han och ger ett exempel:

Forskning visar att en treåring har mötts av mellan tio och trettio miljoner ord. Både mängden ord och skillnaden är hisnande. Men det är inte bara antalet ord som spelar roll för den språkliga utvecklingen, utan även vilka ord som används. Kommandon som ”Sitt still” och ”Ät upp maten” fungerar, föga förvånande, långt sämre än att ha en dialog med barnet.

Rickard Asker har alltid varit mån om att använda beprövade och ”beforskade” metoder. Likväl ska han och kollegornas arbete utvärderas. Ett mått på kvalitet är barns förmåga till läsförståelse. När arbetet tog sin början kunde endast 29 procent av förstaklasseleverna läsa (i oktober månad). Motsvarande siffra idag är 90-95 procent.

– Åtta av tio ord får man genom läsning. Det är otroligt mycket. Men tyvärr är detta inte så känt, inte ens bland de som arbetar inom skolans värld.

En stor del av äran för framgångarna vill Rickard Asker tillägna Lena Edvinsson, kommunens tidigare utvecklingschef i skolfrågor.

– En annan viktig del är att vi har en så stor andel behöriga lärare. Utbildning lönar sig, det är samma som för eleverna.

Numera titulerar han sig själv friherre. Givetvis med en glimt i ögat. En ständigt närvarande glimt i ögat. Det är lätt att förstå hans kärleken till arbetet. Eller kanske mer korrekt; målet för arbetet; att få barn att växa.

– Jag tror att barn gillar mig eftersom jag går utanför ramarna, är lite oberäknelig:

”Hur är det Kalle?”

”Vad har du gjort idag? Fiskat? Berätta!”

– Plötsligt har vi fått kontakt.

Ett kort skratt, fyllt av både glädje och allvar.

– ”Är vi överens? Då kör vi!”

Lekfullheten avspeglar sig också på fritiden då friherre Asker är en hängiven tevespelare (Call of Duty och Medal of Honor, med mera). Andra delar av fritiden ägnas åt att frifräsa med fyrhjuling på de egna ägorna. Lägg därtill ett stort litteraturintresse, inte minst inom filosofi och livsåskådning.

 

Namn: Rickard Asker

Ålder: 65 år

Bor: Hult, Hammarö

Familj: Fru, barn och barnbarn

Gör: Läser mycket, spelar boule och hugger ved. Tillverkar betongskulpturer, allt från tomtar till smågrisar, som sedan hustrun målar.

omslagsbild asker

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.