Företagsledare och världsomseglare – Vi träffar Mats Warnqvist

Text: ANNIKA  Foto: KRISTINA, PRIVAT

 Vid Vänerns strand möter vi Mats Warnqvist i hans hem. Genom hans berättelse tar vi del av en
livslång kärlek till havet, familjen och företaget Askalon. Med sin segelbåt, Mon Ami utforskar han världens hav och delar äventyren med oss.

Det är en grå vårvinterdag då vi på slingriga vägar styr kosan ut mot kustbandet och hem till Mats Warn-qvist för en intervju. Precis bredvid vattnet med en förunderlig utsikt över Vänern bor Mats tillsammans med sin fru Louise. De båda barnen är utflugna sen många år tillbaka. Dottern Sara bor kvar härpå Hammarö och arbetar som barnläkare på CSK. Sonen Oskar bor i Stockholm och arbetar som fastighetsekonom men läser just nu sin masterutbildning på KTH. Huset de bor i har de ritat i stort sett själva tillsammans med en arkitekt och huset är mycket smakfullt inrett i ljusa färger. På väggarna hänger konst som Louise målat och som harmonierar perfekt med övrig inredning. Här finns stora ytor att vara på både ute och inne och ger plats för både barn och barnbarn på besök.

Vi slår oss ner i parets orangeri och på golvet står krukor med enorma växter i. Att ha växter här ute måste vara ultimat för de är ovanligt stora och frodiga. En bit ovanför oss ser vi genom glastaket två havsörnar som cirkulerar och synen får mig att rysa. De är så nära.

– De häckar på någon av öarna här utanför och vi ser dem rätt ofta, framför allt under vinterhalvåret, berättar Mats som är född och uppväxt här på ön. Som barn bodde familjen på Lövnäs och Mats har alltid haft en dragning åt vattnet. Han var med föräldrarna på deras segelbåt och lärde sig segla tidigt. Han gick med i Sjövärnskåren, som är ungefär som hemvärnet fast för flottan, när han var bara 15 år.

– Det var några roliga år. Vi hade utbyte med Kanada och jag blev instruktör i Sjövärnskåren till slut, berättar Mats.

Mats gjorde sedan karriär inom det militära och självklart för honom föll valet på flottan. Hans placering blev på en av försvarets U-båtar och där trivdes han förträffligt.

– Att jobba på en U-båt är nog bland det häftigaste man kan göra inom flottan, berättar Mats med ett litet skratt.

   Under en tid var han även med på minfartyget HMS Carlskrona som tog honom bland annat till Hawaii och Galapagosöarna. Fartyget användes som skolskepp för utbildning av sjöofficerare och gjorde hela 22 långresor varav fyra världsomseglingar. Det var ett riktigt äventyr för den unga Mats.

– En intressant tid men den passar nog de som är ungkarlar bäst. När Louise och jag blev ett par valde jag att avsluta den militära karriären, säger Mats.

   Kärleken som paret har till varandra slog kanske till redan i lågstadieåldern. De gick i skolan på Svenshult samtidigt, Mats i tvåan och Louise i ettan. De bodde dessutom nära varandra och kunde ses efter skolan även om det inte skedde speciellt ofta. Efter några kringelikrokar i livet med militärtjänst och utbildning till civilingenjör hamnade Mats åter på Hammarö. Han stötte på Louise igen och kärleken slog till och blommade ut på allvar. Paret bosatte sig på Lövnäs och blev sedermera med både barn och hundar. 

Många känner nog igen Mats som vd på ventilföretaget Askalon som omsätter 400 miljoner kronor och har fler än 110 anställda. Det var hans far Kjell Warnqvist som startade företaget 1973 under namnet Peab Processinstrument och Elektro AB. Namnbytet till Askalon skedde 2010 och Mats har varit företagets vd sedan 1997. Företaget såldes våren 2023 till Momentum Group men Mats arbetar kvar för att så sakteliga fasas ut och ersättas av en ny vd.

– Men det är mycket att sätta sig in i och jag har sagt att jag finns till förfogande under en övergångsperiod för att hjälpa den som tar över efter mig, berättar Mats.

Sitt intresse för sjön, havet och båtar har hållit i sig genom åren. Många är de resor paret gjort med sin segelbåt Mon Ami. De är oftast ute tre till fyra månader om året och har som mål att ta sig runt hela jorden havsledes. Båten får ligga kvar på den plats där de avslutat årets seglats som sedan blir starten för nästa etapp.

– Vi köpte båten Mon Ami, en Beneteau 57, cirka 18 meter lång, i Kroatien 2011. Den är stor här hemma, men liten på öppna vatten, säger Mats.

De första sex, sju åren seglade de mest runt i Medelhavet och Svarta havet mot Istanbul och tog sen ut kursen mot Krimhalvön 2014. De mötte en hel del krigsskepp och krigsflygplan och vågade inte fortsätta ända fram.

– Men vi tog ett kort på plottern och vände sedan båten innan vi lade om kursen västerut, skrattar Mats.

   De landade i Grekland där båten fick stå kvar tills nästa del av resan skulle ske. Den gjordes sommaren efter, till Sicilien, och på så sätt landade de i nytt land efter varje deletapp där båten fick vänta till nästkommande resa. Efter att 2017 hamnat i Lagos, Portugal, kände de sig redo för att göra sin första riktiga långsegling. Båten gjordes i ordning och förbereddes för långseglatsen.
Den resan startade i Las Palmas, Kanarieöarna 2018 och gick över Atlanten med slutmålet Saint Lucia, Västindien. Det tog 18 dygn. Med på den här resan var nygifta dottern Sara med sin man Björn Warnqvist.

– De gjorde den här resan som sin bröllopsresa tillsammans med oss, berättar Mats.

Båten är stor och ni som sett TV-programmet Över Atlanten vet hur mycket strul som kan uppstå med en
båt ute på havet. Där är de tio man och råkar ändå ut för en del svårig-heter. Men att segla en så pass stor båt som Mats och Louise gör på två personer tycker de inte är några större problem. Och med alla sjömil de har bakom sig har de blivit ett sammansvetsat och rutinerat seglar-par. De vet precis var de har varandra och har lärt sig att lägga upp seglatserna så det blir så smidigt som möjligt för båda.

– Louise tillhör de där som blir sjö-sjuka de första dagarna ombord. Det har vi fått lägga upp strategier för såklart och det blir så att jag får sköta det mesta av göromålen ombord de första dagarna. Men när hon väl har fått på sig sjöbenen så delar vi på allt, säger Mats.

   Som den vd Mats är behöver han kunna hålla kontakten med arbetet på hemmaplan. De har installerat satellitsystemet Star Link på båten vilket gör att de kan vara uppkopplade på nätet trots att de befinner sig mitt ute på havet. 

– Det gör att jag faktiskt kan jobba lite under tiden vi är ute och seglar och då främst genom Teamsmöten, berättar Mats.

Under alla seglatser de gjort har de lärt känna andra världsomseglare som de stött på under sina seglatser. Många av dessa håller de regelbunden kontakt med, framför allt genom sociala medier. Mats och Louise har också en websida där de länkar till Instagram och Facebook med glimtar från sina resor. Bra att kunna visa familj, vänner och bekanta var de är och vad de gör när de är på seglande fot.

   Årets resa är redan planerad och biljetterna bokade till startdestinationen. I skrivande stund står Mon Ami på land i Brisbane, Australien efter förra årets slutmål då de lämnade Tahiti bakom sig. Årets färd ska gå västerut då de kommer ta insidan av Stora Barriärrevet i Australien, Bali, Borneo, Singapore, Malaysia, vidare till Thailand. Slutdestination för den här resan blir Phuket där båten kommer att lämnas till nästa gång paret ger sig ut igen.

Vår pratstund går mot sitt slut. Mats har delat med sig av många reseminnen och platser de hamnat på med sin båt och jag kan inte annat än fascineras. Jag tittar ut mot vattnet innan vi går och då ser vi dem igen, havsörnarna. De flyger förbi på låg höjd precis ovanför strandkanten utanför huset och jag inser med ens att dessa fåglar är väldigt, väldigt stora.

Mats i vardagsrummets ena stora fluffiga soffa.
Här vid Vänerns strand bor Mats och Louise vackert. Vänern ligger helt öppen och här utanför syns havsörnarna titt som tätt.

Strandhugg. Då gäller det att klä sig efter väderleken. Solen är stark på de här breddgraderna.
Familjens fina båt Mon Ami, en Benetau 57.
Laddade för att ta sig över den stora Atlanten. Från vänster Louise, dottern Sara, Mats och mågen Björn.
På väg ut ur Panamakanalen.
Fiske är något de inte gör för ofta. Fiskarna blir oftast för stora för två personer. Men här har Mats gjort ett undantag och fått upp en magnifik guldmakrill. Dessa fiskar ska tydligen ha en fantastisk smak och vara en bra matfisk.
Uppkopplad mot satellitsystemet Star Link går det att arbeta ombord på Mon Ami.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.