Jessica utsåg årets frisör

Jessica Davinski håller kol på varje moment i tävlingen Årets frisör.

Text: ANNIKA  Foto: JONAS BORG

Det hela började redan 2019 då hammaröbon Jessica Davinski blev handplockad som jurymedlem för tävlingen Årets frisör. Då gick tävlingen live men sedan kom pandemin och tävlingen blev inte som den brukat vara. 

2020 gick tävlingen Årets frisör helt digitalt, men 2021 utfördes den första delen digitalt och den andra delen live först helgen 6–8 maj i Stockholm i år. På grund av den släpande livedelen blev det årets frisör 2022 som utsågs denna helg. Även denna gång tog Jessica en plats i juryn tillsammans med sju andra toppnamn inom frisörbranschen.

– Det är en stor ära att få vara tillsammans med eliten i de här sammanhangen, berättar Jessica.

Årets frisör avgörs i sju olika kategorier; årets avantgarde, dam, herr, nykomling, team, frisör och frisörföretag.

Tävlingen har många moment. Först gör juryn en stor gallring innan varje jurymedlem sätter poäng, ungefär som i melodifestivalen. De fyra tävlingsbidragen med högst totalpoäng går vidare till final och får visa upp sina färdigheter inför juryns vassa blickar. De tittar på många olika saker när de bedömer de tävlande frisörerna, bland annat klippteknik, färgteknik, styling, helhet, trendighet och hantverksskicklighet. Årets vinnare är nu utsedda men än så länge är det bara juryn som vet vilka de är. De kommer presenteras på en stor gala i Stockholm i mitten på juni. 

Att Jessica ombetts att vara med i juryn för Årets frisör är inte konstigt. Hon är en erkänt duktig frisör med många prestigefulla uppdrag på sitt CV, främst utomlands. Utöver sitt yrke som frisör är hon även utbildad makeupartist och har alltså en bred och stabil grund att stå på.

Sen fyra år tillbaka bor Jessica med sin familj här på Hammarö. Sina arbetsresor utomlands har hon lagt på hyllan. I alla fall för ett tag. På grund av pandemin blev det en ofrivillig paus från resandet. Men det ledde också till nya jobb och kontakter, bland annat på Wermland Opera där hon jobbat med hår och smink.    

Sedan myndigheterna släppte på restriktionerna har hon nu öppnat upp för att ta emot kunder igen. Hon är ambulerande men tar även emot sina kunder i studion utanför sitt hus.

– Jag gör inga färgningar längre på grund av min allergi, men jag klipper och stylar hår och arbetar mycket med extensions. Och jag klipper där mina kunder vill ha mig, på deras arbetsplats, hemma hos dem eller i studion hos mig, berättar Jessica.

Förutom att tidigare ha vidareutbildat frisörer runt om i världen så har hon alltid älskat att hjälpa sina kunder med tips och tricks om hur de kan använda sina produkter på bästa möjliga sätt. Under sin tid i Stockholm gjorde hon en del gruppevent som var mycket populära. Det vill hon fortsätta med här. 

– Jag tänker att man kan dra ihop ett gäng som tar med sig sina egna styling- och sminkprodukter och så går vi tillsammans igenom hur och vad man använder sakerna till. För ofta köper man något som man tror ska vara lösningen på sitt ”problem”. Men om man inte vet hur man använder sin locktång till exempel så spelar det ingen roll hur bra den är. Den kommer inte fixa lockarna om man inte har lärt sig hur den ska användas. Dessutom brukar det sluta med att sakerna bara blir liggandes och det blir ju både dyrt och inte hållbart för miljön, berättar Jessica.

Idag har Jessica inlett ett samarbete med Salong Glada Saxen. De kunder Jessica inte kan färga skickar hon dit och hon får kunder, ofta i form av håruppsättningar för brudar, som de inte hinner med själva. Och Jessica hintar om att deras samarbete kan komma att utvecklas framöver. Men det verkar vi få återkomma till längre fram.

En av modellerna som deltog i tävlingen Årets frisör. I bakgrunden syns Jessica Davinski, en av de åtta domarna.
Finalisterna i tävlingen jobbar live och domarna går runt och kollar in deras arbete. Här domaren Jessica som ser över deltagarna.
Alla moment övervakas noga av domaren Jessica.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.