Kör som om du vore osynlig, änna

Text: KRISTINA  Foto: PRIVAT

Det är inte bara dialekten som avslöjar Jans ursprung, det allvarliga ämnet varvas med göteborgsvitsar i parti och minut. Hammaröbon Jan har arbetat i trafiken i fyra decennier och vill dela med sig av lärdomar för att öka säkerheten. 

Jan Fors har haft MC-kort sedan 1980 och arbetat som chaufför lika länge. Det började med en sex månader lång utbildning på FMCK. Genom åren har han arbetat som lastbilschaufför, flyttgubbe, väktare och nu kör han buss.

– Jag har sett mycket under alla år jag kört. Och jag har lärt mig mycket för att kunna hjälpa trafikskadade innan ambulansen kommer, berättar Jan som gick med i hemvärnet när han var 15 år samt gjort FN-tjänst som sjukvårdare i Bosnien. Även i utbildningen för att framföra tungt fordon ingår sjukvårdsutbildning. 

En del kör MC året runt, men de flesta tar nog fram sina hojjar vid den här tiden på året. Vi som inte själva kör MC bör ha det i åtanke. Vissa är erfarna och vissa är nybörjare, både bilister och framförare av tvåhjuliga fordon. 

Tänk att du är osynlig – Utgå från att ingen ser dig.

Fokus på körningen – Att framföra ett fordon är som att spela fotboll, ingen springer på plan med en telefon i handen och SMS:ar. 

Läs vägen –Läs vägen som en bok med skräckblandad förtjusning. Det är härligt att köra motorcykel men man måste tänka på att det kan vara väldigt farligt också. Håll avstånd.

Stå inte mitt i filen!

Vid stopp och trafikljus bör du undvika att stå mitt i filen. Vissa motorer läcker olja och släpper ut kondens från AC:n, och inget av detta vill du ha på däcken. Det behövs inte mycket för att det ska bli farligt.

Halt på vägarna

Allt som är målat på vägen är halt ibland. Undvik att köra på de vita strecken på morgon och kväll samt när det regnar. De blir otroligt hala.

Asfaltlagningar har en speciell beläggning runt kanterna. Dessa är väldigt hala vid sol, dagg och regn. 

Även brunnslock blir hala vid regn, vilket blir speciellt farligt i kurvor. De kan dessutom vara ojämna eller upphöjda. Även blöta löv, oljefläckar, smuts, grus och vattenpölar bör man vara noga med att undvika när man kör motorcykel.

Lita inte på blinkers – Fordon som blinkar kan låta bli att svänga. De kan ha glömt blinkersen på eller ångrat sig i sista sekund.

Kör om utan dröjsmål – Kör om tyngre fordon utan dröjsmål. Om ett däck exploderar är det som en handgranat. Ligg inte och snålkör förbi utan kör förbi snabbt och effektivt. 

Timmerbilar – Ligg inte bakom timmerbilar oavsett om de är lastade eller inte. De som inte är lastade är nästan värst, det kan komma bark och kvistar flygande då de inte rensas bort. Håll stort avstånd och kör om utan dröjsmål. 

Vid korsning – Titta på bilarnas hjul. Ett bra sätt att se om föraren har sett dig och tänker stanna. 

Järnvägsövergångar – Lita aldrig på järnvägsövergångar. Titta åt båda håll innan du passerar. Bommar och ljus kan ju vara trasiga. 

Tänk som ett rådjur – Var skulle du gå över vägen om du vore ett rådjur? Där buskar och träd står nära vägen bör du flaxa med blicken till höger och vänster, hålla dig mer i mitten av vägen eller till och med på vänster sida samt sänka hastigheten. I alla fall i gryning och skymning. 

Innan du ger dig ut på vägen – Håll dig uppdaterad med trafikregler och gå igenom din MC ordentligt, som däck, bromsar, kedja, ljus, batteri, vätskenivåer och instrumentpanel innan du ger dig ut i trafiken. Glöm inte kontrollera din hjälm. Gå gärna någon kurs emellanåt också, till exempel i bromsteknik. 

Om Jan fick bestämma skulle det vara obligatoriskt läkarbesök och synkontroll för alla över 60 år för att få behålla körkortet, precis som det är för yrkeschaufförer. Märker du att din eller någon närståendes kognitiva förmåga eller syn försämras? Sluta kör i trafiken.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.