Värmlandstrafik drar om

Text: KRISTINA  Foto: HÅKAN

12 december 2021 trädde Värmlandstrafiks nya tidtabell i kraft. Tätare turer under vardagar och bussar som ansluter till Stora torget i Karlstad. Men vi ser även en neddragning, direktbussen från Skoghall centrum till IKEA togs bort. Och det blev inga orangea bussar på Hammarö, men all kollektivtrafik är nu samlad i en och samma organisation. 

Det är glada herrar vi möter en kall januaridag i Region Värmlands lokaler. Kenth Carlsson (KD) som sitter i Kollektivtrafiknämnden och Mattias Joelsson (KD) som representant för Hammarö kommun tillsammans med Jesper Johansson (MP) som är ordförande i kollektivtrafiknämnden. 

Kenth Carlsson är initiativtagare till många av förändringarna vi nu ser. I juli 2019 las det politiska initiativet formellt från Värmlandssamverkan i Kollektivtrafiknämnden i Region Värmland. 

En nyhet är att de har jämkat samman priserna mellan gamla Karlstadbuss och Värmlandstrafik. 

– Det gör det möjligt att resa lite billigare nu. Ett antal rabatter, framför allt senior- och studentrabatten blir allmänna för hela Värmland, berättar Jesper. 

Och nu kom äntligen möjligheten att åka buss tvärs över ön, något som många efterlyst. Buss 911 går ända utifrån Rud till Skoghall centrum. 

En stor skillnad är också att bussarna nu passerar Stora Torget och restiden minskar med sex-sju minuter. Plus att vi slipper gå från busstationen till torget för att resa vidare. 

– Min dotter tycker det är jätteskönt att komma direkt till torget för att byta buss till skolan. Det är nog många gymnasieelever som uppskattar den här förändringen, och det är ju en jättestor resegrupp, berättar Mattias Joelsson. 

Men direktbussen till IKEA är nu helt borttagen. 

– Statistik visade att det åkte mellan noll och en passagerare i genomsnitt i den bussen. Ska man ha en separat direktlinje mellan två punkter krävs ett hyfsat resande, i alla fall delar av sträckan. Vi har väldigt tät trafik mellan Skoghall och IKEA med byte i Karlstad, så det finns ju ändå möjlighet att resa. Det tar bara lite längre tid, berättar Jesper. Vi omfördelade resurserna och kunde förtäta trafiken där folk faktiskt reser, fortsätter han. 

Kollektivtrafiknämnden funderar nu bland annat på hur bussarna skulle kunna få förtur i trafiken. Detta till exempel i form av en bussfil på Hammaröleden och förtur vid rödljus. 

– Ett utredningsarbete är planerat för en bussfil, vi har med det i vår långsiktsplanering i kollektivtrafiknämnden, berättar Jesper. 

De ser även över dagens biljettprissystem, och tittar på hur andra regioner gör i dagsläget.  

Andra har till exempel minskat antalet zoner dramatiskt för att höja biljettpriset i centrala delar och sänka på landsbygden. Andra varianter är zonlös trafik med enhetstaxa och avståndsbaserad taxa.

– Jag tror inte biljettpriset är det avgörande för hammaröborna, det kommer vara smidigheten att komma till rätt punkt, kontrar Mattias Joelsson. För att de som verkligen behöver ta bilen ska kunna göra det smi-digt så är det avgörande att underlätta pendling med buss och cykel. Vi är en pendlingskommun där uppemot 70% av
arbetspendlingen går till Karlstad. Dessutom så växer Hammarö, och med de nya skolorna blir vi en ännu mer attraktiv kommun att bo i när man har jobb i Karlstad, så vi måste lösa pendlingstrafiken, då är kollektivtrafiken tillsammans med elcykling verkligen nyckeln, fortsätter han.  

Just nu pågår fler pilotprojekt. Ett exempel är lånecyklar vid centralstationen i Karlstad och i Arvika. Och 2015 försvann möjligheten att ta med cykel ombord på bussarna i och med en upphandling av de nya bussarna, så nu testas nya sätt för att återinföra detta.

Och som först i Sverige testar de nya former av flexibel kollektivtrafik. Pilotprojekt för detta pågår i Säffle och på Mjölnartorpet i Karlstad i form av en anropsstyrd trafik med liten buss eller personbil. Och ett pilotförsök startar snart även på landsbygd. 

– En buss on demand där du hämtas när du vill och kör dig till en speciell punkt, till exempel närmaste bytespunkt. Till kostnad av en bussbiljett då. Det kan vi tänka oss på Hammarö, berättar Kenth. 

Någon konkurrens med taxibolagen tror de inte detta skulle innebära. 

– Man åker ju inte exklusivt, det kan vara fler som hämtas upp samtidigt. Och det blir inte helt valfritt vart man kan åka heller, ganska troligt blir det till närmaste serviceort, busslinje eller tågstation. Vi testar oss fram, det måste ju bli användbart men även kostnadseffektivt, berättar Jesper.  

Kollektivtrafiknämnden har numera ett utökat uppdrag i att främja hållbart resande generellt, inte bara genom kollektivtrafik. Detta inkluderar gång och cykling, och att ta ansvar för helheten. Ett bra hållbart resesystem för resenärerna och samhället. 

– Jag som kommunpolitiker skulle gärna se att Karlstad och Hammarö hade ett gemensamt cykelprojekt. Idag är det ganska irriterande för hammaröbor som kommer från en slät fin cykelväg i Karlstad till en något sämre plogad och stenkrossbelagd cykelväg på Hammarö. Det skapar en dålig känsla för Hammarö, men där skulle vi kunna göra något tillsammans för att stödja cykling, säger Mattias Joelsson.  

Jesper Johansson avslutar med en uppmaning till hammaröborna.

– Pröva den nya trafiken och kom med synpunkter. Det går bra att lämna via webben, vi är lyhörda och tar gärna emot förslag på hur vi kan göra kollektivtrafiken bättre.

Presskonferensen där de nya linjerna presenterades skedde vid knutpunkten på Skoghall.
Mattias Joelsson, Jesper Johansson och Kenth Carlsson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.